tisdag 21 januari 2014

Stekt pannbiff med rotfrukter o saous!

Idag så har jag och Tom gjort pannbiff med rotfrukter. Eftersom att jag visste att rotfrukterna skulle ta längre tid så började vi med det. Först så skalade vi potatis morötter och lök. Sedan så la vi rotfrukterna på en plåt och så hälde vi på olja salt och peppar. När rotfrukterna stog i ungnen så började vi med att göra biffarna. Först så gjorde vi ett grunrecept på köttfärs men vi hade i lite mer lök en vad man skulle ha. Sedan så stekte vi biffarna i margarin för att det skulle bli en god steksky över. Men stekskyn så gjorde vi en sås. Vi började med att hälla i lite vatten i pannan med skyn. Sedan så la vi i omskakad mjölk och mjöl för att åsen ska tjockna. När detta hade kokat upp i några minuter så stängde vi av plattan och tog i köttfond, soja, salt och peppar. Sen har man en fullbordad rätt.

Jag lärde mig att det inte behöver ta så lång tid att göra en en god maträtt det krävs bara att man arbetar organiserat.   

Rätten passar bra till den som arbetar med kroppen eftersom att maten innehåller mycket kolhydrater iform utav potatis och potatis innehåller långvarig energi vilket är bra. Men en person som sitter vid ett kontor och jobbar kanske behöver mer grönsaker.

Maten jag och Tom gjorde blev Grymt GOD!!! /// Jakob Karlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar