torsdag 8 maj 2014

Ordförståelse

Sälg: Sälg är en buske eller ett liter träd.

Igår när vi var ute och gick så såg jag en hel dunge med sälg.
Jag läste på nätet att sälg är ett bra träslag ifall man ska göra egna pilar.

Modstulen: Det betyder att man är maktlös eller modlös. Man har förlorat livslusten.

Igår fick min granne avliva hunden och han blev riktigt modstulen.
När jag förlorade mot min syster så kände jag mig modstulen.

Brits: Brits är en enklare form av en säng.

När jag var på ett vandrarhem så fick jag sova på en brits.
I källaren har vi en brits.

Driva gäck: Det är ett annat uttryck för att driva någon till vansinne.

Mina syskon brukar driva gäck med mig.
Vissa personer gillar att driva gäck med folk.

Träklinka: Det är en trähasp som man sätter framför en dör så att den inte ska öppna sig.

I träslöjden så ska jag svarva en Träklinka.
Idag så ska jag till en bygghandel och köpa en träklinka.

Seldon: Det är detsamma som en sele på en häst.

När jag och pappa ränsade ut i ladugården så hittade vi en hel hög med seldon.
Min morfar gjorde seldon förr.

Kusk: Det är ett älder ord för en person som kör en häst med förspänd vagn. 

I en bok som jag läste så blev en kusk skjuten i huvudet.
Kusken var en mycket gammal man.

///Jakob :)

  

  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar