fredag 11 januari 2013

Gör din egna indekator

 Matrial: Kolla bilden åt höger.

Utförande: Jag fyllde tre provrör med vatten och satte dom i provrörshållaren. Sedan krossade jag ca 4 till 5 blåbär i en bägare och sedan hälde jag i vatten och kokade upp blandningen på en brännare. Jag fyllde provrören med vatten. När blåbären hade kokat upp så droppade jag det i provrören som också innehöll: en med saltsyra, en med natriumhydroxid och en med bara vatten.

Resultat:  Från vänster: saltsyra och uppkokat blåbär fick en rosa färg. Den i mitten var natriumhydroxid och det blev en grön färg. Den högra var det vatten i och det blev ingen färg alls.

Slutsats: Jag har lärt mig att göra en egen indekator.

2 kommentarer:

  1. Du genomför dina laborationer genom att härma andra eller fråga dig fram. När du behöver hjälp ställer du frågor som t.ex vad ska jag göra nu? Eller Är det här rätt?. Du ber om hjälp att söka efter fakta i texter. Jag återberättar med enkla ord och skriver enkla texter där du berättar om vad jag har gjort eller vad jag har lärt mig i slutsatsen.

    Hur tänker du framöver? Hur kan du utveckla labbar?

    SvaraRadera
  2. Jag behöver utväckla mina laborationsraporter. Jag måste förkrara varför det blir som det blir och andvända mer vetenskapliga begrepp.

    SvaraRadera