söndag 17 november 2013

Reflekterande text "Den utvalde"


Reflekterande text  


Jag har läst en bok som heter Den utvalde av Lois Lowry. Det  är en bok som ställer höga krav på läsaren. Om man ska förstå boken så behöver man ställa frågor till boken och innan man börjar läsa så behöver också sammanfatta lite kort vad som har hänt.

Den första frågan som jag ställde mig var på vilken plats som boken utspelade sig. Var det i framtiden eller dåtid och på vilken plats? Jag tror att boken utspelar sig i nutid men på en plats som vi inte hade utforskat.

Det vi fick veta om Enahanda var att det fanns inga större bekymmer. Det fanns ingen svält, inga krig, ingen mobbning och ingen större smärta och det är ju bra men det finns dåliga saker med Enahanda också. Jo att man kan inte bestämma över sitt liv.  Det börjar med att man föds sedan så går åren sen när man är tolva så får man en arbetsuppgift. När man blir gammal befrias man. Ett sådant tråkigt liv!  En sak som jag inte kan förstå är hur familjerna bildas? Dom säger att man inte får välja sin man/fru för att det kan bli fel men hur bildas paren då?

Sen kommer vi till det viktigaste, man har inga minnen i Enahanda, men så är det inte riktigt. Man har ju minnen och dom kommer ihåg det som hände igår och ännu längre bak i tiden. Jag tror dom menar att man inte har några minnen eller bilder från den världen vi lever idag.

Boken har ju också ett budskap. Jag tror att författaren vill säga att i vissa länder som Saudiarabien och Pakistan så är det sådana strikta regler. Fast i boken så har man inte våld ock krig. Men bryter man mot reglerna så befrias man i boken vilket är att man dör och i Pakistan så dödas man ju också.   

Av: Jakob Karlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar